tag:blogger.com,1999:blog-85313031647692588432024-02-08T15:19:45.099+01:00BIURO PODATKOWEPomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comBlogger76125tag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-71188417110299164282019-08-22T14:54:00.000+02:002019-08-22T14:57:59.837+02:00Likwidacja obowiązku stosowania pieczątek<b><i>Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju poinformowało o zmianach,</i></b> które zaszły w przepisach, usuwających obowiązek stosowania pieczątek w procedurach z obszaru budownictwa. Wszyscy członkowie Rady Ministrów są zobowiązani do podjęcia działań dotyczących regulacji powyższej kwestii.<br />
<br />
<b><i>Ministrowie muszą wykonać przegląd druków i formularzy</i></b> w celu deregulacji konieczności stosowania pieczęci przez obywateli i przedsiębiorców. Zmiany będą wprowadzone dla ułatwienia procedur urzędowych.<br />
Zdaniem ministra Jerzego Kwiecińskiego <b><i>modernizacje są potrzebne i korzystne dla Polaków</i></b>. Efekt skutecznego oznaczania podmiotu można uzyskać również za pomocą stosowania druków firmowych oraz nadrukowywania danych.<br />
<br />
Projektowana uchwała przewiduje także przyjęcie przez członków Rady Ministrów ustaleń w zakresie dokonania, zgodnie z właściwością, przeglądów aktów prawnych z uwzględnieniem rekomendacji zawartych w nich informacji wraz z podjęciem stosownych czynności. Wszystkie działania wynikające z projektowanej ustawy będą <b><i>realizowane zgodnie z ustalonymi ramami czasowymi.</i></b><br />
<b><i><span style="font-size: large;"><br /></span></i></b>
<b><i><br /></i></b>Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-48650302758894233212019-07-29T12:26:00.000+02:002019-07-29T12:27:53.044+02:00Dokumenty magazynowane w firmie Dokumenty magazynowane są to papierowe lub elektroniczne zapisy dotyczące pracy magazynu w przedsiębiorstwie. Dokumenty magazynowane sprawiają, że mamy możliwość kontroli nad towarami i materiałami, które się w nim znajdują. Pozwalają one na prawidłowe ewidencjonowanie stanu posiadanych towarów oraz ich przepływu.<br />
<br />
Dokumenty przychodu materiałów:<br />
- przyjęcie z zewnątrz (PZ)<br />
- przyjęcie wewnętrzne (PW)<br />
- zwrot wewnętrzny (ZW)<br />
- przesunięcie między-magazynowe (MM+)<br />
<br />
Dokumenty rozchodu materiałów:<br />
- wydanie na zewnątrz (WZ)<br />
- rozchód wewnętrzny (RW)<br />
- przesunięcie między-magazynowe (MM-)<br />
<br />
Ponadto konieczne jest posiadanie w magazynie dokumentów organizacyjnych, takich jak: instrukcja magazynowa, regulamin pracy magazynu, dokumentacja opisująca sposób i zasady przechowywania danych osobowych oraz dokumenty eksploatacyjne sprzętu. Dokumentacja organizacyjna ma za zadanie określenie procedur, procesów i magazynowania towaru. Określa również zasady bezpieczeństwa obowiązujące w magazynie.<br />
<br />
Zobacz również: <a href="https://sporzadzaniedeklaracjipodatkowych.blogspot.com/2019/02/ksiegi-rachunkowe-charakterystyka.html" target="_blank">Księgi rachunkowe - charakterystyka </a>Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-57532302851476733232019-06-28T06:57:00.000+02:002019-06-28T06:58:04.001+02:00Jak wyliczyć wynagrodzenie chorobowe?Świadczenie chorobowe przypisane jest do osób zatrudnionych na umowę o pracę. Nie należy się ono ani zleceniobiorcy, ani osobie współpracującej w oparciu o umowę o dzieło. Wynagrodzenie chorobowe to przywilej ograniczony czasowo. Oznacza to, że pracodawca finansuje okres choroby do wysokości 33 dni w danym roku kalendarzowym (14 dni w przypadku osób 50+). istnieją dwie wysokości wynagrodzenia chorobowego. Jest to 80 lub 100% podstawy wynagrodzenia i jest uzależnione od powodu powstania niezdolności do pracy.<br />
- 100% płatne są zwolnienia lekarskie wystawione w okresie ciąży, spowodowane wypadkiem w związku z wykonywaną pracą oraz dla dawców.<br />
- 80% w pozostałych przypadkach.<br />
<br />
Wynagrodzenie chorobowe nie zawsze należy się pracownikowi od pierwszego dnia trwania niezdolności do pracy. Istnieje bowiem tzw. okres wyczekiwania, wynoszący 30 dni, po którego upływie nabywa się prawo do przedłożenia płaconego przez pracodawcę zwolnienia lekarskiego. Okres 30 dni dotyczy nieprzerwanego podlegania ubezpieczeniu chorobowemu. W praktyce oznacza to, że osoby mające długie przerwy pomiędzy poszczególnymi okresami zatrudnienia nie mogą liczyć na wypłatę świadczenia od pierwszego dnia choroby.<br />
<br />
Wyliczenie wynagrodzenia chorobowego:<br />
1. Ustalenie wysokości (80 czy 100%) wynagrodzenia chorobowego.<br />
2. Ustalenie podstawy brutto, od której wylicza się podstawę netto, a w oparciu o nią oblicza się dniówkę chorobową i mnoży przez liczbę dni choroby, za które pracownik ma prawo otrzymać wynagrodzenie.<br />
<br />
Podstawa brutto naliczana jest poprzez wyliczenie przeciętnego wynagrodzenia pracownika, biorąc pod uwagę okres 12 miesięcy wstecz. W przypadku, gdy staż pracownika jest krótszy niż rok, oblicza się je w oparciu o średnią z pełnych miesięcy zatrudnienia.
Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-11959245375430533062019-05-29T11:45:00.001+02:002019-05-29T11:45:42.011+02:00“Ulga za złe długi” w 2019 rokuUlga za złe długi to ulga polegająca na tym, że przedsiębiorca może skorygować podstawę opodatkowania oraz należny podatek od krajowych dostaw i usług jeśli nieściągalność wierzytelności zostanie uprawdopodobniona. Do tej pory taka sytuacja miała miejsce jeśli wierzytelność nie została uregulowana do 150 dni od upływu terminu jej płatności wskazanego na fakturze lub umowie. Zgodnie z nowymi przepisami okres ten będzie wynosił 90 dni. Zmiana dotknie również dłużników, oni również będą musieli dokonać korekty kwoty podatku naliczonego z tytułu niezapłaconych należności w czasie trzech miesięcy a nie 150 dni.<br />
<br />
Zasady korzystania z ulg<br />
Korekty dokonuje się za okres w czasie trwania, którego minie 90 dni wskazane przez przepisy. Oczywiście do tego czasu wierzytelność nie może zostać uregulowana. Jeśli po korekcie nastąpi uregulowanie części lub całość należności to ponownie należy wykazać podstawę opodatkowania oraz należny podatek.<br />
<br />
Aby skorzystać z ulgi:<br />
- od końca roku w którym została wystawiona faktura dokumentująca wierzytelność nie mogą minąć więcej niż dwa lata,<br />
- na dzień poprzedzający złożenie korekty deklaracji zarówno wierzyciel jak i dłużnik są czynnymi płatnikami VAT i dodatkowo dłużnik nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego,<br />
- dostawa towarów lub świadczenia usług jest dokonywana na rzecz podatnika zarejestrowanego jako czynny podatnik VAT, niebędącego w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub likwidacyjnego.Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-69675353228336301092019-04-25T08:40:00.000+02:002019-04-26T11:59:41.986+02:00Jak dokonać zgłoszenie do ZUS?Jeśli zatrudniamy osobę na umowę o pracę lub zlecenie (w przypadku, gdy osoba ukończyła 26 rok życia lub nie jest studentem) mamy obowiązek zgłosić ją do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i odprowadzić za nią składki. Na umowie zlecenie ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne. Na wypełnienie stosownego druku mam 7 dni od dnia zatrudnienia.<br />
<br />
Warto pamiętać również o tym, że w określonych przypadkach mamy obowiązek zgłosić do zakładu Ubezpieczeń Społecznych również członków rodziny zatrudnionego. Popularne przypadki dotyczą małżonka, czy też dzieci.
Nie w każdym przypadku zgłoszenie członka rodziny do ZUS będzie możliwe, jednak jeśli jest taka możliwość to należy przedstawić przedsiębiorcy aktualne i zgodne z normami ustalonymi przez prawo informację. Formularz rejestracji członków rodziny w ZUS, to druk ZCNA.
<br />
<br />
<div style="text-align: center;">
<a href="http://sporzadzaniedeklaracjipodatkowych.blogspot.com/" target="_blank">Strona główna</a></div>
Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-1030419426195735522019-03-23T07:30:00.000+01:002019-04-02T09:48:12.129+02:00Nowe zasady w prowadzeniu dokumentacji pracowniczejOd stycznia 2019 w życie weszły nowe przepisy dotyczące skrócenia czasu przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej z 50 do 10 lat, a także możliwości ewidencjonowania jej w formie elektronicznej. Szacuje się, iż owe zmiany przyniosą wiele korzyści nie tylko dla przedsiębiorców, ale również dla pracowników kadr.
<br />
<br />
Każdy przedsiębiorca zatrudniający pracowników jest zobowiązany do tego, aby system kadrowy swojej firmy dostosować do nowych zasad. W wielu przypadkach będzie to wymagało odpowiedniej organizacji, jak również odpowiednich umiejętności w dobieraniu narzędzi informatycznych. Celem wprowadzenia nowych przepisów prawnych jest usprawnienie procesów zarządzania dokumentami oraz raportowania danych przechowywanych w aktach osobowych.
<br />
<br />
Firmy, które zatrudniają pracowników powinny korzystać z takich systemów, w których działania osób mających dostęp do systemu, są rejestrowane w formie logów. Oznacza to nic innego, jak to, że każde wyświetlenie/dodanie/usunięcie dokumentu, jest zapisywane na dysku.
Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-5460258669229462592019-02-21T07:08:00.002+01:002019-04-02T09:49:14.637+02:00Księgi rachunkowe - charakterystykaPrzedsiębiorcy, których przychód za poprzedni rok obrotowy przekroczył równowartość 2 000 000 euro zobowiązani są do prowadzenia ksiąg rachunkowych.<br />
<br />
Księgi rachunkowe to zbiór dekretów księgowych oraz obrotów sald zapisanych w porządku chronologicznym i systematycznym. Rzetelne prowadzenie księgowości pełnej pozwala opracować własną politykę rachunkowości.<br />
<br />
<b>Księgi rachunkowe składają się z następujących elementów:</b><br />
<br />
<b>1. Dziennik</b> - ujmuje chronologicznie uporządkowane zdarzenia jakie miały miejsce w danym okresie sprawozdawczym. Sposób dokonania zapisu w dzienniku powinien umożliwiać bezpośrednie powiązanie go z dowodami księgowymi.<br />
<b><br /></b>
<b>2. Konta księgi głównej </b>- zawierają informacje dotyczące zdarzeń gospodarczych w ujęciu systematycznym. Prowadzi się je dla aktywów trwałych, środków pieniężnych, rachunków bankowych, rozrachunków i roszczeń, materiałów i towarów, kosztów według rozliczeń oraz kapitałów własnych.<br />
<b><br /></b>
<b>3. Konta ksiąg pomocniczych</b> - zawierają zapisy, które są uszczegółowieniem i uzupełnieniem zapisów kont księgi głównej. Prowadzi się je dla ewidencji środków trwałych oraz rozrachunków z dostawcami, odbiorcami i pracownikami.<br />
<br />
<b>4. Zestawienia obrotów i sald księgi głównej oraz ksiąg pomocniczych</b> - sporządzane na koniec okresu sprawozdawczego na podstawie kont księgi głównej.<br />
<b><br /></b>
<b>5. Wykazu składników aktywów i pasywów.</b><br />
<div>
<br /></div>
Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-62059541782439255282019-01-22T13:45:00.001+01:002019-01-22T13:54:16.034+01:00Zmiany podatkowe w 2019 roku<b>Jakie zmiany podatkowe w 2019 roku będą zauważalne? </b> <br>
m.in.: <br>
1. składki ZUS będą odtąd liczone proporcjonalnie - ich wysokość będzie uzależniona od przychodów jakie posiada przedsiębiorca. <br>
2. W styczniu 2019 roku po raz ostatni będzie możliwe nieopłacenie zaliczki za grudzień. <br>
3. Minimalne wynagrodzenie wynosić będzie 2250 zł, a stawka godzinowa dla umów-zlecenie 14,70 zł.<br>
4. Obniżka stawki CIT z 15% na 9% obejmie firmy których wartość sprzedaży nie przekroczyła równowartości 1,2 mln euro, a także podmioty które dopiero rozpoczęły działalność<br>
5. Krajowa Administracja Skarbowa wypełni PIT za podatnika, ale tylko jeśli jest on osobą fizyczną.<br>
6. Nowy podatek tzw. danina solidarnościowa - zastosowanie dla osób fizycznych, których suma dochodów przekroczy 1 mln złotych. Stawka podatku wyniesie 4% nadwyżki ponad tę kwotę.<br>
7. Powstała znowelizowana ustawa dla rolników. Zatrudniony na jej podstawie zapłaci 18% PIT od dochodów, które nie przekraczają 85 tysięcy złotych. <br>
8. Ze względu na inflację podatki lokalne wzrosną o ok. 1,6%. <br>
9. Opodatkowanie 19% dochodu z obrotu krypto-walut. <br>
Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-15752088834697273252018-12-21T08:05:00.000+01:002018-12-21T08:07:02.256+01:00Zmiany w VAT 20192019 rok zakłada szereg zmian w podatku VAT. Zapowiadanych jest 5 projektów w tym zakresie.<br />
<b>1. Pierwsze zasiedlenie</b><br />
Zmianie ulegnie definicja pierwszego zasiedlenia, która będzie brzmiała następująco<br />
“oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi, lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne, budynków, budowli lub ich części, po ich:<br />
a) wybudowaniu lub<br />
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej".<br />
<b>2. Zwrot nadwyżki VAT</b><br />
Termin zwrotu VAT zostanie przedłużony do 25, 60 i 180 dni.<br />
<b>3. Zwrot nadwyżki VAT w terminie do 25 dni</b><br />
Doprecyzowane zostaną przepisy dotyczące złożenia potwierdzeń zapłaty za pośrednictwem banku lub SKOK’u.<br />
<b>4. Faktura do paragonu</b><br />
Nowe przepisy będą zobowiązywać sprzedawcę do wystawienia faktur do paragonów wyłącznie gdy zawierają one NIP nabywcy.<br />
<b>5. Zwolnienie podmiotowe</b><br />
Zmiany obejmują katalog podatników VAT zwolnionych podmiotowych. Dodane zostaną nowe grupy podatników.<br />
<div>
<br /></div>
Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-61284131448598931962018-12-18T08:36:00.000+01:002019-06-07T08:37:08.559+02:00Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-51459493361295121292018-11-21T08:35:00.000+01:002018-11-21T08:35:31.188+01:00Aktywa obrotoweKażde przedsiębiorstwo posiada własne zasoby majątkowe. Można podzielić je na aktywa trwałe oraz aktywa obrotowe. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej tej drugiej grupie.<br />
<br />
Aktywami obrotowymi nazywamy takie składniki majątku, które powinny przynieść korzyści ekonomiczne w czasie krótszym, niż jeden rok. Nie są one trwale związane z przedsiębiorstwem; znajdują się w ciągłym ruchu , przechodząc przez różne fazy działalności.<br />
<br />
Aktywa obrotowe dzielą się na kilka rodzajów:<br />
<br />
1.<u> Rzeczowe aktywa obrotowe</u> - zapasy, materiały, towary, zaliczki na towary. Takie składniki majątku mogą zostać nabyte w drodze kupna lub wyprodukowane przez przedsiębiorstwo.<br />
2. <u>Należności krótkoterminowe</u> - ich uregulowanie jest wymagane w czasie 12 miesięcy. należą do nich m. in. należności z tytułu dostaw i usług, lub należności potwierdzone na drodze sądowej.<br />
3. <u>Inwestycje krótkoterminowe</u> - zawierają się w nich aktywa które przyniosą zysk w perspektywie następnych 12 miesięcy, np. papiery wartościowe, udziały lub akcje przeznaczone do obrotu.<br />
4. <u>Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe</u> - wiążą się z wydatkami, które dotyczą nie tylko bieżącego okresu rozliczeniowego, ale też okresów następnych. Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-12834200860421860742018-10-31T10:15:00.000+01:002018-10-31T10:24:47.695+01:00Wypowiedzenie umowy o pracę<br>Okres wypowiedzenia umowy o pracę jest bardzo ważny dla obu stron umowy. Pracownik otrzymuje czas na znalezienie nowej posady, ponieważ co warto podkreślić, nawet w okresie wypowiedzenia przysługują mu dni wolne. Pracodawca w tym czasie może z kolei przygotować się do zmian kadrowych i przeszkolić nowego pracownika.
<br>Okres wypowiedzenia umowy o pracę zależy przede wszystkim od rodzaju zawartej umowy oraz okresu zatrudnienia. Wynosi on odpowiednio:
<br><b>OKRES PRÓBNY</b>
<br>3 dni robocze, gdy okres próbny trwał mniej lub równe 2 tygodnie,
<br>1 tydzień, gdy okres próbny był dłuższy niż 2 tygodnie,
<br>2 tygodnie, gdy okres próbny wynosił 3 miesiące.
<br><b>UMOWA NA ZASTĘPSTWO</b>
<br>Okres wypowiedzenia podczas zawierania takiej umowy zawsze wynosi 3 dni
<br><b>UMOWA NA CZAS OKREŚLONY</b>
<br>Okres wypowiedzenia wynosi 2 tygodnie. Co jednak ważne, można ją wypowiedzieć tylko gdy została zawarta na co najmniej 6 miesięcy, a także jeżeli na umowie został zawarty odpowiedni zapis.
<br><b>UMOWA NA CZAS NIEOKREŚLONY</b>
<br>2 tygodnie, po przepracowaniu co najmniej 6 miesięcy,
<br>1 miesiąc, po przepracowaniu powyżej 6 miesięcy,
<br>3 miesiące, po przepracowaniu przynajmniej 3 lat.Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-32852226016944456662018-10-10T11:53:00.000+02:002018-10-11T09:38:48.040+02:00Czym są aktywa trwałe?Każde przedsiębiorstwo posiada określone zasoby majątkowe, które umożliwiają działalność - są to tak zwane aktywa. Jedną z ich form mogą być aktywa trwałe, które powstały w przeszłości, a będą dostarczać firmie korzyści w czasie dłuższym, niż jeden rok podatkowy.<br />
<br />
Aktywa trwałe można podzielić na pięć kategorii.<br />
<br />
Pierwsza z nich to wartości niematerialne i prawne - są to prawa majątkowe, które mogą przysłużyć się w jakiś sposób przedsiębiorstwu. Mogą one obejmować np. prawa spółdzielcze do lokalu użytkowego, prawa autorskie lub licencje.
Następna grupa to rzeczowe aktywa trwałe, które obejmują: środki trwałe, środki trwałe w budowie a także zaliczki na środki trwałe w budowie.
Do aktywów trwałych zaliczamy również długoterminowe należności, jeśli po upływie 12 miesięcy są one wciąż spłacane przez dłużnika.
Następna kategoria to inwestycje długoterminowe. - pozwolą one na osiągnięcie zysków w perspektywie dłuższej niż jeden rok obliczeniowy.
Piątym rodzajem aktywów trwałych są długoterminowe rozliczenia międzyokresowe, do których zalicza się aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego oraz inne rozliczenia międzyokresowe.
<br />
<br />
Innym sposobem podziału jest wyróżnienie aktywów:<br />
<br />
- finansowych (wycenianych przy pomocy metody kosztowej lub metody praw własności, obejmujących np. akcje lub udziały firmy),<br />
- niefinansowych (maszyny, urządzenia, nieruchomości, środki trwałe w budowie itp.).Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-60998983607987197722018-09-19T07:59:00.000+02:002018-09-19T07:59:37.098+02:00Dane osobowe w RODOProwadzenie działalności gospodarczej wiąże się ze zbieraniem informacji o klientach oraz kontrahentach. Część tych danych stanowi dane osobowe. W związku z tym przedsiębiorca ma obowiązek zapewnić im należytą ochronę.<br />
<br />
Według RODO (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych) dane osobowe to informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie. <br />
<br />
Możliwa do zidentyfikowania osoba to osoba fizyczna, którą można pośrednio lub bezpośrednio zidentyfikować na podstawie następujących informacji:<br />
- imienia i nazwiska,<br />
- numeru identyfikacyjnego,<br />
- danych lokalizacyjnych,<br />
- identyfikatora internetowego,<br />
- czynników określających tożsamość fizyczną, fizjologiczną, ekonomiczną, kulturową, genetyczną, psychiczną bądź społeczną danej osoby.<br />
<br />
W RODO dane osobowe dzielą się na dwie kategorie tj. dane osobowe zwykłe i dane osobowe wrażliwe. Do danych wrażliwych zalicza się pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przynależność do związków zawodowych, dane genetyczne, biometryczne oraz informacje odnośnie stanu zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej danej osoby.<br />
<div>
<br /></div>
Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-74105952816956162482018-08-29T09:12:00.000+02:002018-09-12T14:46:24.204+02:00Oryginał faktury zaginął - co zrobić?Wszystkie zdarzenia gospodarcze zachodzące w firmie muszą być udokumentowane za pomocą specjalnych dokumentów, którymi zazwyczaj są faktury. Można podzielić je na dwa rodzaje:
<br /> - zakupowe, które dokumentują wydatki firmy,
<br /> - sprzedażowe, które dokumentują zyski.
<br /><br />Wszystkie faktury należy księgować i przechowywać. Mogą się one przydać w razie konieczności dokonywania
korekty lub uzasadnienia zaksięgowania pozycji.
Przedsiębiorca po otrzymaniu faktury powinien od razu zaksięgować ją w Księdze Przychodów i Rozchodów
oraz w rejestrze zakupu VAT, a następnie schować ją w bezpieczne miejsce np. teczce, która jest opisana
pod kątem tego, czy jest to faktura zakupowa czy sprzedażowa oraz z jakiego okresu pochodzi.
Zdarza się czasami, że faktura zginie lub zostanie zniszczona. Co w takiej sytuacji należy zrobić?
W przypadku zagubienia faktury zakupowej możemy zgłosić się do sprzedającego z prośbą o wydanie duplikatu faktury.
Należy pamiętać, że im wcześniej uświadomimy sobie, że zgubiliśmy fakturę tym lepiej, ponieważ duplikat będzie
wystawiony w dacie zbliżonej do daty oryginalnego dokumentu. Co jeśli zauważymy, że nie mamy faktury rok po
zakupie? W takiej sytuacji nie wolno księgować jej w roku wystawienia, ale w roku, którego dotyczy transakcja.<br /><br />
Bardzo ważne jest pilnowanie porządku w dokumentach finansowych. Stracenie, któregoś z nich może nieść za
sobą poważne konsekwencje, dlatego istotne jest przestrzeganie ładu w firmie. To najlepszy sposób na
oszczędzenie sobie wielu nieprzyjemności. Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-78534148276708272142018-08-16T14:30:00.000+02:002018-09-12T14:44:53.205+02:00Podatek akcyzowyPodatek akcyzowy stanowi pośrednią formę opodatkowania, nakładaną na niektóre dobra konsumpcyjne. Zasadniczym zadaniem tego podatku jest ograniczenie spożycia konkretnych towarów oraz zasilenie budżetu państwa.<br />
<br />
Celem wprowadzenia akcyzy jest zmniejszenie popytu na niektóre dobra konsumpcyjne. Dodatkowe nałożenie tego podatku przez państwo spowodowane jest chęcią ograniczenia popytu na wybrane produkty - najczęściej na wyroby tytoniowe i alkoholowe oraz na wyroby ropopochodne. W przypadku, gdy produkt jest szczególnie szkodliwy dla zdrowia akcyza może stanowić ogromną część ceny końcowej.<br />
<br />
W Polsce podatek akcyzowy został wprowadzony 8 stycznia 1993 r. wraz z wprowadzeniem ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.<br />
<br />
<b>Akcyzą opodatkowane są:</b><br />
- produkty naftowe, paliwa płynne,<br />
- energia elektryczna,<br />
- broń gazowa, palna i myśliwska,<br />
- samochody osobowe,<br />
- jachty,<br />
- wysokiej klasy sprzęt elektroniczny,<br />
- sól,<br />
- środki upiększające,<br />
- karty do gry (za wyjątkiem kart dla dzieci),<br />
- skóry futrzane zwierząt szlachetnych,<br />
- wyroby przemysłu spirytusowego i drożdżowego, z wyłączeniem drożdży,<br />
- wyroby winiarskie,<br />
- piwo,<br />
- wyroby tytoniowe,<br />
- napoje alkoholowe o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,<br />
- gaz wykorzystywany do napędu pojazdów samochodowych.<br />
<br />
<b> Stawki akcyzy wyrażone są w 3 kategoriach:</b><br />
- kwota za jednostkę wyrobu,<br />
- procent maksymalnej ceny,<br />
- procent ceny wyrobu. Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-52793882760150366302018-08-07T14:14:00.000+02:002018-09-12T14:39:52.463+02:00Czy przedsiębiorca może zachorować?Każda osoba, która prowadzi jakikolwiek podmiot działalności gospodarczej, jest zobligowana do opłacania składek ubezpieczeń społecznych. <br />
Przedsiębiorca, który choruje przez część lub całość miesiąca ma prawo wnioskować o obniżenie wysokości składek ZUS i otrzymania zasiłku chorobowego. <br />
Prawo do opłacania niższych składek ubezpieczeń społecznych z powodu choroby ma przedsiębiorca, który posiada ubezpieczenie zdrowotne oraz prawo do zasiłku chorobowego.<br />
Aby móc skorzystać z zasiłku chorobowego, należy przede wszystkim terminowo opłacać składki na ubezpieczenie chorobowe. Składka ta jest dobrowolna i aktualnie wynosi 2,45% podstawy pensji (2018 rok).<br />
Składki na ubezpieczenie chorobowe należy opłacać w terminie do 10 dnia każdego miesiąca. Prawo do otrzymania zasiłku chorobowego uzyskuje się po upływie 90 dni nieprzerwanego opłacania składek. <br />
W sytuacji, gdy przedsiębiorca był już wcześniej ubezpieczony z tego tytułu, a przerwa, która wystąpiła pomiędzy okresami ubezpieczeń nie przekracza 30 dni, to wlicza się to jako ciągłość ubezpieczenia.Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-11892170493839167652018-07-17T12:04:00.002+02:002018-09-12T14:37:40.201+02:00Joint venturePojęciem tym określamy podmiot, który został utworzony przez dwa lub więcej niezależnych przedsiębiorstw w celu realizacji określonego celu.
Obowiązkiem współudziałowców jest wniesienie kapitału zakładowego.
Zyski oraz koszty podzielone są na wszystkich wspólników podmiotu Joint Venture.<br />
<br />
<b>W jaki celu najczęściej powstają podmioty typu Joint Venture?</b><br />
- opracowanie i wymiana nowych technologii<br />
- pozyskanie nowych źródeł zaopatrzenia<br />
- dywersyfikacja ryzyka<br />
- poszerzenie rynków zbytu<br />
<br />
W Polsce „przedsiębiorstwo z udziałem kapitału zagranicznego” związane jest z przedsięwzięciami,w których część kapitału zakładowego posiada wspólnik niebędący obywatelem polski ani polską osobą prawną.<br />
<br />
Zdarza się, że Joint Venture to współpraca dwóch podmiotów, które przeznaczyły kapitał na daną wspólnie realizowaną działalność i następnie rozliczają się, dzieląc koszty i przychody zgodnie z umową zawartą w momencie powstania joint venture, nie tworząc jednak oddzielnego podmiotu gospodarczego.Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-47388497499992921032018-06-26T15:01:00.000+02:002018-07-06T11:00:25.084+02:00Storno czarne, a storno czerwoneJeżeli w trakcie prowadzenia ewidencji operacji gospodarczych na firmowych kontach księgowych pojawi się jakiś błąd, wówczas istnieje jeszcze możliwość na skorzystanie ze storna. Jak się okazuje, zastosowanie storna ma na celu możliwość skorygowania zaistniałych błędów księgowych bez konieczności dokonania skreśleń, co daje możliwość utrzymania:
<br />
- przejrzystości w zapisach, <br />
- chronologicznej numeracji zapisów, <br />
- podglądu w historię księgowań. <br />
<br />
<b>
Możemy wyróżnić:</b><br />
- <b>STORNO CZARNE</b>, które polega na dokonaniu korekty błędnego zapisu na tych samych kontach, aczkolwiek po odwrotnych stronach i wówczas korekta nie ma wpływu na <a href="http://sporzadzaniedeklaracjipodatkowych.blogspot.com/2018/03/jak-ustalic-wynik-finansowy.html" target="_blank">wynik finansowy </a>i sumę bilansową, aczkolwiek powoduje zmiany w obrotach przedsiębiorstwa, <br />
<br />
- <span style="color: red;"><b>STORNO CZERWONE</b></span>, które polega na dokonaniu zapisu na takich samych kontach, po tych samych stronach i o tej samej wartości, aczkolwiek już ze znakiem odejmowania, którego nie piszę się dosłownie poprzez „-”, ale powtarza się kolorem czerwonym lub sumę tą bierze się w ramkę. Wówczas podczas zamykania konta, kwota, która jest wzięta w ramkę, bądź zaznaczona kolorem czerwonym, musi zostać odjęta.<br />
<br />
<br />
<br />
<br />Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-4193916443973288412018-06-05T08:59:00.000+02:002018-06-05T08:59:58.933+02:00Pojęcie ksiąg handlowychKsięgi handlowe (rachunkowe) są wykorzystywane w przypadku prowadzenia księgowości w formie pełnej. Ich zadaniem jest dostarczenie analizy przychodów oraz kosztów, dzięki ewidencjonowaniu wszelkich zdarzeń gospodarczych zachodzących w firmie. Prowadzenie ksiąg handlowych wiąże się z wieloma korzyściami, do których możemy zaliczyć również możliwość kontrolowania przebiegu podejmowanych decyzji. Księgi handlowe umożliwiają przedsiębiorcom zaobserwowanie potrzeb firmy oraz dostrzeżenie ewentualnego źródła na ich pokrycie.
<br />
<br />
Prowadzenie ksiąg handlowych jest zaliczane do obowiązków przedsiębiorców, których przychód w poprzednim roku obrotowym wyniósł ponad 2 mln euro po przeliczeniu na polskie złotówki. Lista podmiotów zobowiązanych do prowadzenia ksiąg handlowych znajduje się w Ustawie o rachunkowości.
<br />
<br />
Wszelkie zapisy wprowadzane do ksiąg handlowych powinny być wprowadzane bezbłędnie i adekwatnie do stanu rzeczywistego. Dodatkowo ważne jest to, aby rzetelnie dokonywać księgowania dowodów księgowych związanych z operacjami przeprowadzonymi w danym miesiącu.
<br />
<br /><b>
Księgi rachunkowe powinny składać się z:</b><br />
- dziennika, w którym dokonywane są ewidencje operacji gospodarczych, <br />
- kont księgi głównej, <br />
- kont ksiąg pomocniczych, <br />
- zestawienia obrotów oraz sald kont księgi głównej i pomocniczej, <br />
- wykazu składników aktywów i pasywów. <br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
<br />
Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-73115111735615908232018-05-10T06:55:00.000+02:002018-05-10T06:55:29.137+02:00Jak skutecznie obniżyć podatek?Jednym ze skutecznych sposobów na obniżenie podatków jest amortyzacja środków trwałych. Polega ona na stopniowym zużywaniu składników majątku za pomocą odpisów amortyzacyjnych dokonywanych na drodze systematycznego oraz planowego rozłożenia wartości środków trwałych na dany okres amortyzacyjny.<br />
<br />
Środkiem trwałym jest rzeczowy składnik majątku, o przewidywanym dłuższym okresie użytkowania niż 1 rok. Rzeczy te muszą być kompletne i w pełni gotowe do użytkowania bądź oddane do używania na podstawie umowy najmu bądź umowy dzierżawy.<br />
<br />
Amortyzacji środków trwałych można dokonać kilkoma metodami.<br />
1. Metoda liniowa - odpisy amortyzacyjne ustala się od wartości początkowej środków trwałych z zastosowaniem rocznej stawki amortyzacyjnej określonej w wykazie. Wartość rocznego odpisu jest stałą kwotą przez cały okres amortyzacji.<br />
2. Metoda przyspieszona - zazwyczaj przewyższa stawkę amortyzacyjną w odniesieniu do używanych środków trwałych. Stawka ustalana jest indywidualnie przez przedsiębiorcę.<br />
3. Metoda degresywna - zakłada, że użyteczność środka trwałego maleje wraz z upływem czasu. Pozwala zastosować różne odpisy w przeciągu kilku lat.<br />
4. Jednorazowa amortyzacja środków trwałych - przedsiębiorcy mogą dokonać odpisów do wysokości limitu jednorazowej amortyzacji wynoszącej 50 tysięcy euro. <br />
<div>
<br /></div>
Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-86361621915203980772018-04-19T07:48:00.000+02:002018-04-19T07:48:22.706+02:00Ewidencja wyposażeniaWyposażenie zgodnie z przepisami określamy jako rzeczowe składniki majątku, związane są z wykonywaną działalnością, które nie są zaliczane do środków trwałych zgodnie z ustawą o podatku dochodowym. Wyposażenie należy ująć w ewidencji najpóźniej w miesiącu, w którym zostało przekazane do użytkowania.<br />
<br />
Ewidencji wyposażenia podlegają składniki majątku, których wartość zakupu lub wytworzenia przekracza kwotę 1500 złotych. Przewidywany okres użytkowania tego przedmiotu nie powinien przekraczać jednego roku. W przypadku składników majątku, które związane są z prowadzeniem działalności, a koszt nabycia tego przedmiotu nie przekroczył kwoty 1500 złotych nie ma obowiązku ujmowania go w ewidencji.<br />
<br />
Przepisy nie określają jak powinna wyglądać ewidencja wyposażenia, jednak wiadomo jest, co należy w niej umieścić. Konieczne elementy to:<br />
- numer wpisu,<br />
- data nabycia wyposażenia,<br />
- numer faktury lub rachunku,<br />
- nazwa wyposażenia, <br />
- cena zakupu lub koszt wytworzenia wyposażenia,<br />
- numer pozycji, pod którą wpisano w księdze koszt związany z nabycie wyposażenia,<br />
- data likwidacji, data sprzedaży lub data darowizny wyposażenia,<br />
- przyczyna likwidacji wyposażenia.
Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-88978569525535551572018-03-29T07:35:00.001+02:002018-03-29T07:35:15.070+02:00RODO 2018RODO to rozporządzenie o ochronie danych osobowych. Wejdzie ono w życie w maju tego roku. Przepisy te będą obowiązywały wszystkich podmiotów, którzy na terenie Unii Europejskiej przetwarzają dane osobowe.
Według RODO 2018 za dane osobowe traktuje się również numer ID oraz informacje dotyczące lokalizacji i wskaźniki odnośnie zdrowia fizycznego, psychicznego, a nawet dane genetyczne czy też biometryczne.
Od maja wszystkie firmy będą musiały zapewnić zgodność przetwarzania danych z prawem. Z tego powodu muszą zweryfikować każdy proces oraz ustalić podstawę do ich przetwarzania. Kolejnym wymogiem jest fakt, że dane mogą być pozyskane tylko w konkretnych oraz prawnie uzasadnionych celach.
Przedsiębiorcy muszą też weryfikować i określić maksymalny czas na przechowywanie poszczególnych rodzajów danych, gdyż dane te nie mogą pozostawać w posiadaniu firmy dłużej niż jest to potrzebne w celu realizacji określonego zamysłu.
Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-65844104489897041932018-03-08T12:24:00.000+01:002018-03-08T12:24:43.008+01:00Jak ustalić wynik finansowy?W każdym funkcjonującym przedsiębiorstwie znajduje się dokument, w którym przyjęte zostały obowiązujące zasady rachunkowości i wśród nich powinna znaleźć się informacja o sposobie ustalania wyniku finansowego.
<p><br>
Metoda ustalania wyniku finansowego jest uzależniona od tego, w jaki sposób ewidencjonuje się, a także rozlicza poniesione koszty. W firmach, gdzie koszty ujmowane są na kontach jednego zespołu kont, możliwe jest ustalenie wyniku finansowego w jednej wersji rachunku zysków i strat. Może być to wariant kalkulacyjny dla jednostek ujmujących wszelkie koszty na kontach zespołu numer 5, a więc w tzw. układzie kalkulacyjnym. Z kolei dla jednostek, które ujmują koszty na kontach zespołu 4 (w układzie rodzajowym), odpowiedni do ustalenia wyniku finansowego okazuje się wariant porównawczy rachunku zysków i strat.
<p><br>
UWAGA!<p>
Jednostki, które ujmują koszty na obu tych zespołach kont, mają możliwość sporządzenia dowolnego rachunku zysków i strat.
Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8531303164769258843.post-60907972693092485982018-02-15T06:30:00.001+01:002018-02-15T06:33:37.334+01:00Konstytucja biznesuKonstytucja biznesu jest pakietem 5 ustaw, które dotyczą ważnych zmian w prawie gospodarczym. Są to:<br />
1. Prawa przedsiębiorców.<br />
2. Ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.<br />
3. Ustawa o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy.<br />
4. Ustawa o Zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium RP.<br />
5. Ustawy - przepisy, które wprowadzają ustawę - Prawo przedsiębiorców i inne ustawy, które dotyczą działalności gospodarczej. <br />
<br />
Konstytucja biznesu ma przede wszystkim wpłynąć na relacje przedsiębiorców z urzędami, na prowadzenie działalności, a także na obowiązki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.<br />
<br />
Wprowadzenie konstytucji biznesu ma również wpłynąć na zakończenie ucieczki rejestracji działalności gospodarczej za granicą. Aktualne przepisy mają być bowiem przyjazne zarówno jeżeli chodzi o ich interpretacje, jak i zakładanie działalności. <br />
<div>
<br /></div>
Pomoc podatkowahttp://www.blogger.com/profile/01743947685833387779noreply@blogger.com