ORYGINAŁ FAKTURY VAT,

Oryginał faktury zaginął - co zrobić?

Wszystkie zdarzenia gospodarcze zachodzące w firmie muszą być udokumentowane za pomocą specjalnych dokumentów, którymi zazwyczaj są faktury. Można podzielić je na dwa rodzaje:
 - zakupowe, które dokumentują wydatki firmy,
 - sprzedażowe, które dokumentują zyski.

Wszystkie faktury należy księgować i przechowywać. Mogą się one przydać w razie konieczności dokonywania korekty lub uzasadnienia zaksięgowania pozycji. Przedsiębiorca po otrzymaniu faktury powinien od razu zaksięgować ją w Księdze Przychodów i Rozchodów oraz w rejestrze zakupu VAT, a następnie schować ją w bezpieczne miejsce np. teczce, która jest opisana pod kątem tego, czy jest to faktura zakupowa czy sprzedażowa oraz z jakiego okresu pochodzi. Zdarza się czasami, że faktura zginie lub zostanie zniszczona. Co w takiej sytuacji należy zrobić? W przypadku zagubienia faktury zakupowej możemy zgłosić się do sprzedającego z prośbą o wydanie duplikatu faktury. Należy pamiętać, że im wcześniej uświadomimy sobie, że zgubiliśmy fakturę tym lepiej, ponieważ duplikat będzie wystawiony w dacie zbliżonej do daty oryginalnego dokumentu. Co jeśli zauważymy, że nie mamy faktury rok po zakupie? W takiej sytuacji nie wolno księgować jej w roku wystawienia, ale w roku, którego dotyczy transakcja.

Bardzo ważne jest pilnowanie porządku w dokumentach finansowych. Stracenie, któregoś z nich może nieść za sobą poważne konsekwencje, dlatego istotne jest przestrzeganie ładu w firmie. To najlepszy sposób na oszczędzenie sobie wielu nieprzyjemności.