kodeks pracy,

Wypadek w pracy


Wypadkiem w pracy jest nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodującą uraz, a nawet śmierć, które nastąpiło w następstwie wykonywania pracy:
- gdy pracownik wykonywał zwykłe czynności bądź polecenia przełożonych,
- w czasie gdy pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą firmy, a miejscem wykonywania pracy.
- w momencie gdy praca wykonywana była na rzecz pracodawcy, nawet jeżeli nie udzielił on takiego polecenia. Na tym samym poziomie są wypadki mające miejsce podczas podróży służbowych, szkoleń oraz wykonywania zadań zleconych przez organizacje związkowe działające w firmie pracodawcy.
Pracownik, który uległ wypadkowi powinien zdarzenie to zgłosić pracodawcy niezwłocznie po jego wydarzeniu, kodeks pracy nie określa jednak dokładnego terminu, w którym należy dopełnić tą formalność.
Nie poinformowanie o zaistniałym wypadku może zostać potraktowane jako naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych dlatego może skutkować karą grzywny bądź naganą.

Przyczyny wypadku ma za zadanie ustalić specjalnie powołany do tego dwuosobowy zespół powypadkowy, w skład którego wchodzi pracownik służby bezpieczeństwa i higieny oraz społeczny inspektor pracy.



Zobacz także inne posty: